Autor: Magdalena Sobalska
Jednym z
zagadnień w praktyce weterynaryjnej, które budzi liczne kontrowersje jest
tematyka utylizacji zwłok zwierzęcych, czyli zwierząt padłych lub uśmierconych.
Nie można jednak obejść obok tego tematu obojętnie, gdyż jest to kwestia bardzo
istotna zarówno dla samych właścicieli zwierząt, jak i zakładów leczniczych.
Źródła
podanej kwestii znajdziemy nie tylko na poziomie prawa polskiego, ale także na
poziomie prawa europejskiego. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 roku (zwane dalej
Rozporządzeniem), określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, jest jednym z
podstawowych aktów prawnych poruszającym ten problem prawny. Obok niego można
wskazać również Ustawę z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska –
Dz.U. 1991 nr 77, poz. 335, a także Ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. o
Inspekcji Weterynaryjnej – Dz. U. 2004 nr 33, poz. 287.
Definicja
zwłok zwierzęcych została zawarta w Ustawie o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczania chorób zakaźnych zwierząt z dnia 11 marca 2004 r. Dz.U. 2004 nr 69,
poz. 625, za którą zwłoki zwierzęce oznaczają zwierzęta padłe lub zabite w celu
innym niż spożycie przez ludzi.
W
Rozporządzeniu wskazanym powyżej znajdziemy podział na surowce danej kategorii.
Zwierzęta domowe, ale również takie z ogrodów zoologicznych i cyrkowe, należą
do surowców kategorii 1, co oznacza, że obejmuje ona wszystkie części tuszy,
włącznie ze skóra ww. zwierząt, a także dowolny surowiec zawierający takie
produkty.
Podlegają one
bezpośredniemu unieszkodliwieniu, jako odpady poprzez spopielanie w
zatwierdzonej spalarni; po przetworzeniu w zatwierdzonych zakładach
przetwórczych, unieszkodliwianiu jako odpady poprzez spopielenie lub
współspopielenie w spalarniach lub współspalarniach; po przetworzeniu w
zatwierdzonych zakładach przetwórczych unieszkodliwieniu jako odpady przez
składowanie na zatwierdzonych składowiskach.
Zgodnie z
art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm.) za
zatwierdzone w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej uważa się podmioty, które
uzyskały decyzję powiatowego lekarza weterynarii; prowadzoną przez podmioty
działalność nadzorowaną przez Inspekcję Weterynaryjną.
Zarówno
składowanie odpadów, jak i ich termiczne przekształcanie może odbywać się
wyłącznie pod warunkiem spełnienia wymogów wynikających z przepisów
sanitarno-weterynaryjnych oraz wymogów określonych przepisami ochrony
środowiska.
W przypadku
termicznego przekształcania odpadów spalarnia lub współspalarnia powinna
spełniać wymagania określone przepisami ochrony środowiska, a w szczególności rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących
prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów (Dz. U. Nr 37, poz.
339, z późn. zm.); rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2004 r.
w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (Dz. U. Nr
283, poz. 2842); rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 r. w
sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 260, poz. 2181, z późn.
zm.).
Należy
zaznaczyć, iż zgodnie z § 16 rozporządzenia ministra środowiska w sprawie
standardów emisyjnych z instalacji przepisy rozdziału 3 nie mają zastosowania
do instalacji, w których spalane lub współspalane są wyłącznie zwłoki
zwierzęce.
Natomiast,
rodzaje odpadów, które mogą być składowane na składowisku w sposób
nieselektywny, określone zostały w załączniku do rozporządzenia ministra
gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie rodzajów odpadów, które
mogą być składowane w sposób nieselektywny (Dz. U. Nr 191, poz. 1595).
Ważne jest
tutaj to, iż składowanie odpadów lub ich termiczne przekształcanie może odbywać
się wyłącznie pod warunkiem spełnienia wymogów wynikających z przepisów
sanitarno-weterynaryjnych.
Możliwe jest
jednak ominięcie tych przepisów i utylizacja zwierząt może nastąpić poprzez
grzebanie. W tym zakresie właściwe kompetencje ma powiatowy lekarz weterynarii.
Grzebanie martwych zwierząt może być uzasadnione w szczególnych, wyjątkowych
przypadkach, jedynie na terenach odosobnionych lub w przypadkach zwalczania
choroby, aby uniknąć rozpowszechniania się ogniska ciężkiej choroby zakaźnej.
Jedną z
najważniejszych kwestii, o której niestety nie mówi się głośno jest fakt, iż
utylizacja martwych zwierząt jest obowiązkiem gmin. Zgodnie z Ustawą z dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – Dz. U. 1996 nr
132, poz. 622. – gminy są zobowiązane do zapewnienie budowy, utrzymania
i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji
i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok
zwierzęcych lub ich części.
W
praktyce całość zagadnień związanych ze zbieraniem zwłok zwierzęcych, ich przetwarzaniem
lub spalaniem realizuje istniejąca sieć prywatnych zbiornic zwłok zwierzęcych,
zakładów utylizacyjnych (przetwórczych) i spalarni. Zdolność przerobowa tych
zakładów całkowicie zabezpiecza potrzeby w skali kraju. Zgodnie z rejestrem
prowadzonym przez Głównego Lekarza Weterynarii w Polsce w dniu 1 stycznia 2005
r. zarejestrowanych było 70 podmiotów zajmujących się zbieraniem zwłok padłych
zwierząt i odpadów zwierzęcych; 46 obiektów zbiornic zwłok padłych zwierząt; 34
zakłady utylizacyjne przetwarzające odpady kategorii 3; 7 zakładów
utylizacyjnych przetwarzających odpady kategorii 2; 8 zakładów utylizacyjnych
przetwarzających odpady kategorii 1; 10 ogrodów zoologicznych i zwierzętarni
wykorzystujących odpady zwierzęce; 123 zakłady techniczne wykorzystujące odpady
zwierzęce.
Wyspecjalizowaną
instytucją, która może dokonywać analizy upadków zwierząt gospodarskich pod
względem ilościowym i terytorialnym, jest Agencja Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa, która zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r.
o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz.U. Nr 91, poz. 872)
prowadzi rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych (tj. bydło, owce, kozy,
świnie), w którym znajdują się dane dotyczące utylizacji zwłok zwierząt
gospodarskich. Podmiot prowadzący zakład utylizacyjny obowiązany jest zgłosić
do biura powiatowego ARiMR w terminie 7 dni utylizację zwłok zwierzęcia
gospodarskiego i na tej podstawie w Systemie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt
gromadzone są informacje dotyczące dokonanych utylizacji.
W 2014 roku
12 firm z branży utylizacyjnej, świadczyło na podstawie umów z Agencją
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, usługi w zakresie zbioru, transportu
i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarczych. Można tu wymienić, np. EKO
– STOK Sp. z o.o., Saria Polska z o.o., STRUGA S.A.
Taki sposób
postępowania ze zwłokami zwierzęcymi budzić może pewne wątpliwości moralne.
Jednakże należy zwrócić uwagę, iż postępowanie inne niż wskazane w
obowiązujących przepisach, jest niczym innym, jak wykroczeniem poza
obowiązujące prawo. Możliwa jest wtedy ingerencja Inspekcji Ochrony Środowiska
lub Straży Miejskiej, która ma możliwość nałożenia odpowiedniej sankcji. W
praktyce jednak częściej stosowane jest podpisywanie pouczających oświadczeń o
konieczności utylizacji oraz jej legalnych sposobach, przez właścicieli
zwierząt.
W Polsce jednak niewielki odsetek zwierząt jest utylizowany. Wynika to z braku wiedzy i wciąż nierozwiniętej sieci zakładów utylizacyjnej. Jest to kwestia, która powinna mieć lepiej rozbudowaną podstawę prawną. Wydaje się, że dobrym rozwiązaniem byłoby zbudowanie w większych aglomeracjach miejskich oficjalnych cmentarzy dla zwierząt. Jednak mimo, iż ten temat jest często poruszany, a nawet w niektórych miastach spotkał się już z poczynieniem odpowiednich kroków prawnych (Kraków) to oficjalne legalne cmentarze nie powstają. Nieoficjalnych jest jednak mnóstwo.
W Polsce jednak niewielki odsetek zwierząt jest utylizowany. Wynika to z braku wiedzy i wciąż nierozwiniętej sieci zakładów utylizacyjnej. Jest to kwestia, która powinna mieć lepiej rozbudowaną podstawę prawną. Wydaje się, że dobrym rozwiązaniem byłoby zbudowanie w większych aglomeracjach miejskich oficjalnych cmentarzy dla zwierząt. Jednak mimo, iż ten temat jest często poruszany, a nawet w niektórych miastach spotkał się już z poczynieniem odpowiednich kroków prawnych (Kraków) to oficjalne legalne cmentarze nie powstają. Nieoficjalnych jest jednak mnóstwo.