Autor: Beata Małyszko
Islam jest jedną z trzech największych religii monoteistycznych na świecie obok chrześcijaństwa oraz judaizmu. Zarazem jest wśród nich religią najmłodszą, gdyż za jej oficjalny początek uważa się rok 622. Podstawą tej religii są prawdy objawione przez Boga Allaha prorokowi Mahometowi za pośrednictwem archanioła Gabriela. Sama nazwa religii pochodzi od arabskiego słowa aslam, co tłumaczy się, jako poddanie się Bogu.
Islam jest jedną z trzech największych religii monoteistycznych na świecie obok chrześcijaństwa oraz judaizmu. Zarazem jest wśród nich religią najmłodszą, gdyż za jej oficjalny początek uważa się rok 622. Podstawą tej religii są prawdy objawione przez Boga Allaha prorokowi Mahometowi za pośrednictwem archanioła Gabriela. Sama nazwa religii pochodzi od arabskiego słowa aslam, co tłumaczy się, jako poddanie się Bogu.
Kultura
prawna islamu ma swoje źródła już w poczynaniach Mahometa, który po ucieczce do
Medyny stał się nie tylko prorokiem, ale także politykiem i prawodawcą.
Charakterystyczne jest to, że normy prawne są jakoby nieodłącznym elementem tej
religii – normy religijne i prawne są ściśle i nierozerwalnie ze sobą
połączone. Ponadto regulują wszystkie sfery życia muzułmanów – społeczne
gospodarcze oraz polityczne.
Islam
zrodził się na obszarze Półwyspu
Arabskiego. Od VII w. zasięg tej kultury znacząco się poszerzył. Początkowo
było to związane z licznym podbojami. Obecnie islam obowiązuje w szeregu państw
na terenie Azji i Afryki, a także u niektórych mniejszości narodowych na
terenie Europy (w Albanii, Bułgarii i Turcji). Idealne państwo muzułmańskie
jest ściśle teokratycze – prawo religijne zostało zrównane z
prawem państwowym. Współcześnie jest to jednak rzadkość – występuje np. w
Arabii Saudyjskiej.
Dzieje
kultury islamu można podzielić na 5
okresów: 1) lata 600 – 632 – działalność Mahometa; 2) lata 632 – 1100 –
ekspansja islamu; 3) lata 1100 – 1500 – koniec ekspansji; 4) lata 1500 – 1945 –
przejście wielu terenów islamskich pod władzę chrześcijańską; 5) od 1945 do
chwili obecnej.
Podstawowym
źródłem doktryny muzułmańskiej jest Koran oraz sunna. Koran jest świętą księgą,
która zawiera wszystkie najważniejsze elementy i podstawowe zasady religii i
prawa. Na samym początku były one zapamiętywane i zapisywane jeszcze za życia
Mahometa. Koran zawiera zarówno dogmaty islamu, jak i przepisy obyczajowe i prawne,
które zawierają elementy prawa rodzinnego, karnego, cywilnego oraz spadkowego.
Sunna, zwana
inaczej Tradycją, jest rozwinięciem i uzupełnieniem tej księgi. Wynika to z
faktu, iż Koran nie zawiera wszystkich potrzebnych wytycznych dotyczących życia
muzułmanów. Zamieszczone są w niej opowieści (hadisy) o czynach, gestach i
słowach Proroka. Każdy z wyznawców islamu powinien naśladować Mahometa.
Szybki
rozwój terytorialny państwa muzułmańskiego sprawił, że Koran i sunna stały się
niewystarczające. Zaistniała więc konieczność doprecyzowania zasad doktryny
prawnej islamu. Już w VIII w. zaczęły powstawać szkoły prawne, które podjęły
się tego zadania. Początkowo było ich mnóstwo, ale w wyniku rywalizacji
ostatecznie ustaliły się cztery szkoły: hanificka, malikicka, saficka oraz
hanbalicka. Pierwsza z nich jest najbardziej liberalna, gdyż za źródło prawa
uznaje także jednogłośną opinię społeczności wiernych w sprawach norm
postępowania (idżma) oraz analogii prawniczej (kijas).
Najbardziej rygorystyczna jest natomiast szkoła han balicka, w której jedynymi
źródłami prawa jest Koran i sunna.
Ponadto
praktyka wymogła stworzenie instytucji muftiego,
który rozstrzygał pewne szczegółowe kwestie w sprawach religii i prawa.
Wydaje on także oficjalne interpretacje w sprawach życia państwowego i
prywatnego – fatwy.